
Privatizace Port of Melbourne sice nesplnila naděje na největší privatizaci v zemi, jíž tak dál zůstává prodej elektrické sítě firmy Transgrid v listopadu 2015 za 10,8 miliardy australských dolarů, leč patří mezi největší. Přesto je vláda státu Victoria spokojená, protože předpokládala, že by mohla získat 5,8 miliardy. V roce 2013 prodalo větší Sydney dva přístavy za pět miliard dolarů.
„Akciové trhy si začínají uvědomovat, že musí žít v prostředí, kde se investice nevrátí tak rychle, ale bude dlouhodobější a bezpečnější,“ sdělil ministr financí státu Victoria Tim Pallas agentuře Reuters v telefonickém rozhovoru. Australští představitelé podle něj doufají, že dohoda potvrzuje snahu získat i čínské investory.
Prodej menšího přístavu Darwin v minulém roce do čínských rukou ale vyvolal negativní politickou reakci, která vyvrcholila tím, že federální vláda dosud blokuje čínské uchazeče o nákup energetické sítě Ausgrid kvůli obavám o národní bezpečnost. Austrálie uzavřela dohodu o volném obchodu s Čínou loni v prosinci. Čínské ministerstvo obchodu proto varovalo, že tento krok vážně ovlivňuje ochotu čínských firem investovat v Austrálii.
Nyní však státem vlastněná China Investment Corp. bude vlastnit jednu pětinu přístavu v Melbourne společně s australským majetkovým fondem The Future Fund a kanadskou zaměstnaneckou pojišťovnou Ontario Municipal Employees Retirement System, jež budou držet rovněž po 20 procentech.
Výprodej státního majetku je součástí australského více než 100 miliardového privatizačního programu, díky němuž se státní i federální vlády snaží snížit zadlužení a zajistit finance pro své investiční projekty.
(rek)