
ČNB bance nařídila, aby telefonická komunikace ohledně poskytované investiční služby klientům probíhala pouze na nahrávaných telefonních linkách nebo mobilních telefonech. To souvisí se zjištěním ČNB, že J&T Banka prováděla pro jednoho klienta od září 2014 do února 2015 obchody, které byly pro banku ztrátové a pro klienta vysoce ziskové. Dokument hovoří o tom, že J&T Banka nebo jiná firma ze skupiny J&T prodávala firemní dluhopisy klientovi. Ten je následně prodával bance nebo jiné firmě ze skupiny zpět za vyšší cenu a vydělal tak 4,45 milionu korun.
„Vzhledem k charakteru obchodů a míře jejich synchronizace s navazujícími obchody je podle správního orgánu zřejmé, že obchody byly předem domluveny,“ uvedla ČNB. Navíc není k dispozici komunikace s klientem ohledně obchodů, což by podle zákona mělo být.
Banka dále neupravila ve vnitřních předpisech postupy a procesy pro řízení úvěrového rizika, což ČNB vyhodnotila jako porušení zákona o bankách. Banka má rovněž podle rozhodnutí provést na své náklady mimořádný audit řídicího a kontrolního systému zaměřený na ověření systému odměňování a dodržování zásad odměňování.
„Banka ke dni rozhodnutí ČNB výraznou část opatření uložených ve správním řízení již implementovala a stanovenou pokutu akceptovala,“ řekla serveru IHNED.cz mluvčí banky Monika Veselá.
J&T Banka patří do finanční skupiny J&T a poskytuje vedle služeb privátního bankovnictví specializované financování v oblasti realit a podnikových akvizic. Do bankovního holdingu J&T Finance Group patří vedle české J&T Banky její slovenská pobočka, ruská banka J&T Bank AO, J&T Bank and Trust se sídlem na Barbadosu, slovenská Poštová banka a banka VABA v Chorvatsku.
(ČTK)