
„Každý rok v letních měsících, kdy lidé vyráží na dovolenou, sledujeme dramatický nárůst dopravních nehod v zahraničí,“ komentoval čísla vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička.
Čeští motoristé za posledních sedm let způsobili při nehodách v obvyklých cílových a tranzitních zemích letní dovolené od června do září škody za téměř jednu miliardu Kč.
V sedmi vybraných zemích, kam Češi jezdí nejčastěji na dovolenou autem nebo jimi minimálně při cestě na dovolenou projíždí, došlo v letních měsících za stejné období k 10.400 škodám. Nejvíce nehod vzniklo na Slovensku (3019), na druhém místě se umístilo Rakousko (2811 případů), dále pak Itálie (1885) a Chorvatsko (1404).
Průměrná škoda povinného ručení při cestě do zahraničí dosahuje téměř 95.000.Kč, což je více než dvojnásobek v porovnání s průměrnou škodou z povinného ručení na území ČR (44.000 Kč).
Pozor na rozsah krytí
Většina pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, které nabízejí tuzemské pojišťovny, kryje i škody způsobené v zemích EU. Přesto se najdou produkty, které jsou určeny primárně pro provozování vozidel v Česku. Za nižší pojistné nabízejí i nižší rozsah pojistného krytí a například škody způsobené v zahraničí jsou kryty se spoluúčastí provozovatele vozidla.
„Z povinného ručení se ale platí pouze škody, které jsou vozidlem viníka nehody způsobené ostatním, a nevztahuje se tak na vozidlo, jež nehodu způsobilo a jeho řidiče,“ upozornila specialistka na neživotní pojištění České asociace pojišťoven Lucie Žulavská.
U havarijního pojištění je třeba si ověřit, zda platí v ČR, nebo i v zahraničí. Většina pojišťoven nabízí územní rozsah EU. Zároveň je nutné se seznámit s rozsahem asistenčních služeb, které v základní variantě často nemusí být dostatečné pro cesty do zahraničí, jejich vyšší rozsah lze ale připojistit. Rozsah krytí v ČR a v zahraničí se liší v podstatě vždy.
(ČTK)