
Klesající tempo odráží především boj o zákazníka na českém trhu a tvrdé konkurenční prostředí poskytovatelů úvěrů, které je však pro samotného zákazníka příznivé. „Vliv na snížení sazby má jak boj o klienty, tak marketingové akce před prázdninovým obdobím, které je obecně z pohledu spotřebitelských úvěrů velmi zajímavé,“ komentoval výsledky indexu hlavní analytik Broker Consulting Martin Novák.
Pro samotné žadatele o půjčky se podle něj neděje nic zásadního. „Pro klienty obecně to sice může být dobrá zpráva, ale hlavně u spotřebitelských úvěrů platí, že každý klient je jiný a může mít jinou sazbu,“ upozornil Novák . Projevuje se to především u poskytovatelů úvěrů, kteří sazbu stanovují takzvaným risk based modelem. Tedy nejprve o žadateli zjistí maximum informací, o jeho platební morálce a historii i o současných příjmech a následně mu nabídnou určitou sazbu.
V aktuálním období dovolených je podle Nováka třeba připomenout, že sjednat si pro tento účel spotřebitelský úvěr představuje jedno z nejhorších ekonomických rozhodnutí, které může člověk udělat. Dovolená na dluh se musí následně splácet, a přestože splátka úvěru nemusí být na první pohled vysoká, její splácení bude trvat několik dalších let, podotkl.
(ČTK)