
„Česká bankovní asociace nenabízí finanční ani poradenské služby, ani sama žádným způsobem nekontaktuje klienty svých členských bank. Pokud někdo vyžaduje klientské údaje jejím jménem České bankovní asociace nebo jejím jménem nabízí finanční či poradenské služby, je jasné, že jde o podvodný telefonát,“ uvedl náměstek výkonného ředitele a hlavní právník ČBA Filip Hanzlík.
Podvodné volání, tzv. vishing, patří k nejnebezpečnějším a nejzákeřnějším praktikám e-šmejdů. Snaží se tak dostat k citlivým, zejména pak přístupovým údajům klienta banky. E-šmejdi dokážou důvěrně napodobit telefonní číslo dané instituce, za kterou se vydávají, tzv. spoofing, ale mohou i pomocí umělé inteligence napodobit hlas toho, za koho se vydávají. A nyní se snaží zneužít jméno ČBA obdobným způsobem, jako tomu bylo u České národní banky, Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost a dokonce Policie ČR, uvádí asociace.
Počet kybernetických útoků na klienty bank se podle ČBA v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně zvýšil o 21 procent, napadeno bylo 20.723 klientů. Za první čtvrtletí tzv. e-šmejdi způsobili škody za 357,2 milionu Kč, což je ve srovnání se stejným obdobím loni pokles o více než 18 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je 17.236 korun.
V loňském prvním čtvrtletí dosahovala průměrná škoda na klienta 22.080 Kč. Při napadení došlo buď k úspěšnému přihlášení do jejich elektronického bankovnictví nebo ke zneužití platební karty. Jde přitom o jakýkoliv způsob napadení, tedy i manipulace, kdy klient zadává nebo autorizuje platbu sám. Ve stejném období roku 2023 bylo napadeno 17.006 lidí, za celý loňský rok činila úhrnná škoda 1,35 miliardy korun.
ČBA je dobrovolné sdružení více než 30 bank působících v České republice a reprezentuje 99 procent trhu.
(ČTK)