
Právní moci loni nabylo téměř 400 pokut, které inspektoři za zjištěná pochybení uložili a které dosáhly hodnoty 17,6 milionu korun. V tiskové zprávě o tom dnes informoval mluvčí ČOI František Kotrba.
ČOI kontrolovala prodejce v rámci celé tržní sítě, tedy i na internetu a ověřovala mimo jiné to, jestli slevy z cen počítají správně a jestli výrobky za takto určené ceny i prodávají. Kontrol zaměřených na plnění povinností podle zákona o ochraně spotřebitele při nabídce a prodeji zlevněného zboží provedla 1755, přičemž u 796 z nich zjistila pochybení.
Ve 370 případech inspektoři zjistili, že prodejci neinformovali nebo nesprávně informovali o nejnižší ceně výrobku za 30 dnů před zlevněním. Druhou nejčastější chybou, ve 170 případech, bylo podle ČOI to, že prodejci nedodrželi předpisy ohledně poctivosti prodeje. Ve 140 případech podle inspektorů neinformovali ani o ceně výrobků nebo služeb. Ve dvou stovkách případů inspekce zaznamenala také užití nekalých obchodních praktik.
Mluvčí současně připomněl rozsudek Soudního dvora Evropské unie, který potvrdil, že sleva musí být odvozena z nejnižší ceny, za kterou bylo zboží prodáváno za posledních 30 dní před jeho zlevněním. ČOI podle něj na tento rozsudek reagovala dvěma mimořádnými kontrolními akcemi a navýšením hodnoty pokut ukládaných za porušení uvedené povinnosti.
„Pokuty za porušení zjištěná v rámci mimořádných kontrolních akcí přesahující 20 milionů korun nabyly právní moci až v roce 2025, a proto nejsou uvedeny ve výčtu pravomocných pokut za rok 2024,“ doplnil mluvčí. Uvedl, že uvedené mimořádné kontroly byly zaměřeny na obchodní řetězce a internetové obchody, které opakovaně a intenzivně využívají slevy na potraviny, elektro, drogerii, textil a kosmetiku, a na výprodeje označované jako Black Friday a Cyber Monday u nepotravinářských řetězců a internetových obchodů.
(ČTK)