
Globální index spotřebitelské důvěry se snížil na 92 bodů ze 106 bodů v prvním čtvrtletí. Hodnota pod 100 bodů ukazuje, že je více pesimistických názorů než optimistických. Pokles o 14 bodů je nejvyšší od roku 2005, kdy se začal tento index zveřejňovat. Je také dvojnásobný oproti největšímu poklesu z období globální finanční krize. Pod hranici 100 bodů se index dostal poprvé od roku 2016.
„Počáteční známky ekonomického oživení na několika trzích nemusí nutně znamenat rychlé oživení důvěry spotřebitelů v nadcházejících měsících,“ uvedl hlavní ekonom Conference Board a spoluautor zprávy Bart van Ark. Poznamenal, že země se liší v přístupu k potlačení pandemie, v přístupu k tomu, jak ochránit pracovní místa a příjmy, a také v tom, jakou důvěru mají obyvatelé ve svoji vládu. A to vše ovlivňuje důvěru spotřebitelů.
Ve druhém čtvrtletí se index snížil hlavně kvůli obavám o vývoj zaměstnanosti a osobních financí v nadcházejícím roce. Některé země, včetně Severní Ameriky a Evropy, byly více ovlivněny zhoršujícím se výhledem zaměstnanosti.
Průzkum také naznačil, že návrat k růstu bude pomalý. Nálada spotřebitelů v důležitých zemích, včetně USA a většiny Evropy, by měla ještě dlouho zůstat pesimistická kvůli pokračujícímu růstu počtu případů covidu-19, nejisté zaměstnanosti a nedostatečné důvěře ve schopnost vlád kontrolovat pandemii. Z velkých ekonomik by poměrně rychle měla důvěra oživit jen v Německu, Číně, Jižní Koreji a Austrálii, napsala agentura Reuters.
(ČTK)