
Index spotřebitelské důvěry se v září zvýšil na 101,8 bodu ze srpnových 86,3 bodu. Zaznamenal tak nejprudší nárůst od dubna 2003. Analytici přitom v anketě agentury Reuters předpovídali mnohem mírnější zvýšení, a to na 89,5 bodu. Index nicméně zůstává hluboko pod úrovněmi z období před příchodem koronavirové krize.
„Strmý nárůst indexu nám říká, že spotřebitelé se domnívají, že nejhorší období recese již skončilo,“ uvedl ekonom Chris Rupkey z firmy MUFG. „Domácnosti začínají být optimističtější ohledně trhu práce a příjmů, což by mělo v příštích měsících podpořit spotřebitelské výdaje,“ upozornila ekonomka Kathy Bostjancicová ze společnosti Oxford Economics.
Ekonomové sledují údaje o spotřebitelské důvěře velmi pozorně, neboť se z nich snaží odvodit budoucí vývoj spotřebitelských výdajů. Ty v USA zajišťují více než dvě třetiny ekonomické aktivity. „Spotřebitelé vyjádřili rovněž větší optimismus ohledně svých krátkodobých finančních vyhlídek, což by mohlo v příštích měsících pomoci zabránit poklesu tempa utrácení,“ uvedla šéfka oddělení ekonomických ukazatelů v Conference Board Lynn Francová.
Hrubý domácí produkt (HDP) Spojených států se v letošním druhém čtvrtletí kvůli koronaviru v přepočtu na celý rok propadl o rekordních 31,7 procenta po pětiprocentním poklesu v prvním kvartálu.
Míra nezaměstnanosti v USA v srpnu klesla na 8,4 procenta z 10,2 procenta v předchozím měsíci. Poprvé od dubna se tak dostala pod desetiprocentní hranici. Údaje o zářijovém vývoji nezaměstnanosti zveřejní americké ministerstvo práce v pátek.
(ČTK)