
Diamantový průmysl byl jedním z překvapivých vítězů v době, kdy se světová ekonomika začala vzpamatovat z prvních dopadů pandemie covidu-19. Očekává se, že poptávka spotřebitelů po diamantových špercích v loňském roce silně vzrostla, zatímco nabídka zůstala omezená.
Společnost De Beers zvyšovala ceny surových diamantů po většinu loňského roku. Snažila se zotavit z prvního roku pandemie, kdy se aktivita v tomto odvětví téměř zastavila. Většina z tohoto zvýšení cen se ale zaměřovala na větší a dražší diamanty, zatímco nyní se zvyšuje cen soustředí na levnější kameny.
Při prodeji v Botswaně společnosti De Beers zvýšila cenu větších kamenů asi o pět procent, uvedly zdroje Bloombergu. U některých menších surových diamantů podle nich cena vzrostla až o pětinu.
Menší diamanty, které používají v levnějších špercích prodávaných například v řetězci diskontních obchodů Walmart, několik let potýkaly s nadměrnou nabídkou. Ke konci loňského roku se však jeho cena výrazně zlepšila, když se nabídka omezila a kvalitnější zboží zdražilo.
To vedlo k nákupní horečce na sekundárním trhu, kde akreditovaní odběratelé těžařů De Beers a firmy Alrosa prodávají drahokamy dalším výrobcům. To podnítilo společnost De Beers, aby zvýšila zvýšením vlastních cen.
(ČTK)