Zlato (oz) / USD
2 708,93
0,24 %
Jistota ve vlastních rukou
0

Víte, jak se řekne anglicky „trumfová karta”? Trump!

Od verdiktu historicky nejbizarnější prezidentské kampaně v USA nás dělí pouhé dny a západní média nás stále více přesvědčují, že Hillary Clintonová bude první prezidentkou Spojených států. A stejně jako tomu bylo před brexitem, kdy průzkumy „jasně“ ukazovaly převahu zastánců setrvání, budou se opět mýlit.

Ilustrační foto: Pixabay.com
Ilustrační foto: Pixabay.com

Proč média mlží a proč Trump vyhraje?

Hillary Clintonová je pokračováním expanzivní politiky Spojených států upřednostňující mocenské elity a Wall Street před tzv. Main Street, tedy obyčejnými lidmi. Tradiční establishment si nepřeje převratné změny, a proto zcela logicky agresivně apeluje na historicky jednu z nejpočetnějších skupin nerozhodnutých, aby dali svůj hlas „jasné“ vítězce.

Doba se však změnila. Američané už nechtějí slyšet líbivé předvolební sliby, chtějí reálnou a trvalou změnu. Donald Trump, kterému se ještě před rokem dávaly šance v desetinách až jednotkách procent, je nyní trumfem obyčejných Američanů nad kolabujícím systémem.

Je to sice magor, který si nebere servítky a šťárá do politicky a společensky korektních tabu, ale minimálně vždy splnil, co řekl. Jeho činy stojí za jeho slovy. Po desetiletí zastává neměnné názory, přehrajte si na Youtube jeho projevy nebo rozhovory s ním staré deset, dvacet a více let. Trump je úspěšný deal-maker a chce opravdu udělat Ameriku opět skvělou. Jeho slogan „Make America great again“, proto není ničím překvapivým.

Ona četná skupina nerozhodnutých se stydí za to, že bude volit Trumpa, ale příští týden mu 8. 11. dají svůj hlas, protože ví, že jinak by volili stávající status quo: Clintonovou a s ní spojený průvan jejich finančního a intelektuálního bohatství.

Co říkají tři nejpřesnější průzkumy veřejného mínění?

Zapomeňte na to, že by klasický americký mainstream usiloval o objektivitu informací. Televizní stanice jako CNN, CNBC, WSJ nebo NBC News jsou nástrojem „velkého bratra“. Pro objektivní informace se raději podívejme na tři nezávislé zdroje, které v předchozích klíčových volbách zaznamenaly „trefu do černého“.

1. Los Angeles Times:

Los Angeles Times je prestižní demokratický deník, který vychází v Kalifornii. Denně publikuje výsledky průzkumů na vzorku minimálně tří tisíc respondentů. Jejich přesnost spočívá v následujícím. Na rozdíl od jiných průzkumů se neptá „Koho budete 8. 11. volit?“, ale takto: „Na stupnici od nuly do sta procent si myslíte, že bude zvolen kdo?“

Trump podle deníku nyní vede 46,1 % vs. 44,2 %. Link je zde.

2. Investors Business Daily:

Investors.com, nebo také IBD, je už po dlouhé dekády slabším konkurentem Wall Street Journalu. To však nic nemění nic na faktu, že s přesností určil vítěze všech čtyř přechozích prezidentských voleb.

IBD nyní předpovídá vítězství Trumpa o dva procentní body. Link je zde.

3. Google Trends:

I přesto, že nelze tento veřejně přístupný vyhledávač zařadit do kategorie „průzkum veřejného mínění“, je kupodivu, že tak obrovská popularita a „jasné“ vítězství Hillary Clintonové není vidět na výsledcích Google Trends za poslední rok, právě naopak. Posuďte sami.

A) Když porovnáme, kolik Američanů vyhledává slovní spojení „vote for clinton“ (volte Clintonovou) vs. „vote for trump“ (volte Trumpa), výsledek je překvapivý. Trumpa preferuje 2,5 x více lidí. Link je zde.

B) Při porovnání, kolik lidí vyhledává slovo „clinton“ a kolik slovo „trump“, výsledek je stejně zarážející. Slovo Trump vyhledává 2,25 x více lidí. Link je zde.

C) Američané rádi ukazují, kdo je jejich preferovaný kandidát, i tím že si před svůj dům hrdě zapíchnou transparent (anglicky „sign“) se svou preferencí. Podívejme se, kolik stoupenců Clintonové shání „sign“ na její podporu a kolik Trumpových. Opět, 2,27 x více ve prospěch republikánského kandidáta. Link zde.

D) „Rally“ je anglický výraz pro předvolební shromáždění. Porovnejme, kolik lidí se snaží na Googlu najít „rally“ na podporu Clintonové a kolik na podporu Trumpa. Výsledek říká, že 3,85 x více lidí hledá „trump rally“… Link zde.

Po zadaní podobných kombinací se slovy jako jsou „polls“ (průzkumy veřejného mínění), nebo „… for president“ se opět dostaneme k podobným výsledkům a silnému zájmu o Trumpa. Wow! I přesto, že nelze z určitostí říci, že Google Trends předpovídá amerického prezidenta, je přinejmenším zvláštní, že při tak „jasném“ náskoku je o Clintonovou tak malý veřejný zájem.

Závěrem

„Neočekáváný“ výsledek brexitu přinesl bouři na finančních trzích a vedl ke skokovému posílení dolaru o 3,1 procenta a zlata o 5,2 procenta. Cena zlata pro Čechy tedy zdražila o 8,3 procenta.

„Neočekávané“ zvolení Donalda Trumpa se velmi pravděpodobně zapíše do historie finančních trhů jako hurikán kategorie 5 – tedy ten nejsilnější. Je velmi pravděpodobné, že nedávná predikce ABN Amro Bank (link zde), že při zvolení Trumpa prezidentem USA se zlato dostane až k 1850 dolarům za unci, může být velmi reálnou.

Donald Trump se v březnu 2015 vyjádřil pro Pittsburgh Action News, kdy mj. dokumentoval svůj postoj ke zlatu: „Mívali jsme velmi hezkou zemi, protože byla založená na poctivém zlatém standardu a teď už to nemáme“. Zcela oprávněná otázka tedy zní: Kterým směrem se tento vzácný kov bude v následujících letech ubírat.

Prezidentství Donalda Trumpa – postupem času, až si zmapuje situaci, zanalyzuje skutečný stav, začne konat a až pomine současný chaos na finančních trzích, pak začne výrazně levitovat cena zlata. Ty jsou už nyní pro Čechy stále dražší a dražší a velmi blízko historických maxim, trend který trvá už po dlouhá desetiletí.

David Marášek
Autor je hlavním analytikem akciové společnosti Zlato

Další z kategorie Články