
Letošní ročník ankety ovlivnila podle organizátorů koronavirová epidemie, která přinesla také řadu těžko pochopitelných administrativních opatření. Polovina letošních nominací se proto vztahovala právě k nařízením přijatým v této souvislosti.
Podnikatele nejvíce udivila novela zákona, která definovala tři různé úrovně daně na pivo stanovené podle toho, kde klient nápoj vypije. V hospodě je pivo zdaněné deseti procenty. Když si ho ale koupí u stánku, zaplatí daň 21 procent. Nealkoholické pivo je zdaněné 15 procenty. „Nedejbože, když se někdo rozhodne, že si nechá natočit do džbánku s sebou,“ poznamenal Jan Květ ze společnosti Vodafone, která je partnerem soutěže Firma roku.
Anketa je součástí podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku a Moneta Živnostník roku. Jejich smyslem je snaha o zlepšení podnikatelského prostředí v ČR. Absurdita roku má za cíl upozornit na zbytečné a často nesmyslné administrativní povinnosti a nařízení, které úřady ukládají podnikatelům. Loni Absurditou roku zvolili podnikatelé exekuce na mzdy zaměstnanců.
Za dobu existence přispěla anketa k odstranění řady zbytečných zákonů a vyhlášek. Ze zrušených absurdit je to třeba povinnost vést evidenci o kontrolách na zdravotní nezávadnost, i když tuto evidenci mají povinnost vést kontrolní úřady, nebo vládní nařízení určující firmám, kdy mají vymalovat či vyhlášku ukládající fyzioterapeutům mít ve své ordinaci velké zrcadlo.
(ČTK)