
Mediální karanténa dosud spočívala v tom, že týden před měnovým zasedáním a zhruba týden po zasedání, tedy do zveřejnění záznamu z jednání bankovní rady, se členové bankovní rady i experti ČNB zdržovali jakýchkoli mediálních výstupů a komentářů k měnové politice, ekonomickému výhledu a dalším tématům, která mohla být relevantní pro rozhodnutí o nastavení měnové politiky.
Nově tak budou moci představitelé ČNB vystupovat v médiích a na veřejnosti již od ukončení tiskové konference, která následuje po měnovém zasedání. Tato vystoupení však mohou až do konce karantény obsahovat pouze informace obsažené v již publikované oficiální komunikaci ČNB. Tou je například prohlášení bankovní rady přednesené na tiskové konferenci, prezentace z tiskové konference, setkání s analytiky nebo shrnující kapitoly a tabulky klíčových makroindikátorů ze zprávy o inflaci.
„Své individuální názory budou moci členové bankovní rady i nadále prezentovat až po konci karantény, tedy po zveřejnění Záznamu z jednání bankovní rady, což je obvykle osm dní po měnovém zasedání,“ uvedla mluvčí ČNB Markéta Fišerová.
Upozornila, že mediální karanténa je pro centrální banky standardním komunikačním nástrojem. Jejím smyslem je snaha centrální banky předcházet vzniku spekulací o aktuálním měnovém rozhodování a zajistit zejména finančním trhům rovné podmínky pro přijetí a zpracování této citlivé informace.
(ČTK)