
Největší ztráty zaznamenaly letecké společnosti a cestovní kanceláře. Prodej letenek zaplacených kartou klesl o 63 procent, prodej zájezdů o 64 procent. Půjčovny aut zaznamenaly proti loňskému červenci padesátiprocentní propad.
Proti tomu počet transakcí v hotelech klesl pouze o 26 procent a v restauracích o 24 procent. Turistické atrakce a zábavní parky vykázaly snížení o 27 procent.
„Kvůli epidemii nechtějí lidé létat a dovolenou tráví ze strachu z karantény raději ve své domovské zemi. Chybí nám tak movitější zahraniční klientela a je to vidět i na průměrné transakci v turistickém ruchu. Ta se snížila z loňských 1590 na 934 korun,“ uvedl analytik Global Payments Ondřej Stříbrský.
Ze sesbíraných karetních dat vyplývá, že nejméně turistů letos přijelo ze zámořských destinací typu Spojených států, Ruska, Číny a Japonska. Počet plateb mimoevropskými kartami klesl o 77 procent. Rapidně ubylo i turistů z evropských států, pokles plateb kartami vydanými v Evropě činí 21 procent.
Turistický ruch tak zachraňují pouze domácí turisté. Placení kartou začali Češi preferovat během dubnové eskalace koronaviru. Počet plateb českými kartami ve všech sektorech včetně turismu v Čechách stoupl oproti loňsku výrazně o 23 procent.
„Český turistický ruch je na zahraničních turistech velmi závislý a cestovní kanceláře nebo půjčovny aut budou mít letos tragickou sezonu. Hotelům naštěstí pomáhají domácí turisté, kteří letos nejeli do ciziny a tráví dovolenou v Čechách,“ upozornil Stříbrský.
Největší nárůst v počtu karetních transakcí zaznamenaly středočeské Čestlice, které si díky svému oblíbenému akvaparku připsaly 60 procent. Populární byla v červenci i Kutná Hora, kde počet transakcí stoupl o polovinu, Lázně Bohdaneč a Mariánské lázně.
Proti tomu všechna čtyři horská střediska v Krkonoších hlásí ve srovnání s loňským rokem shodně desetiprocentní propad, mírnější propad má Šumava, Lipno nebo krušnohorský Boží dar. Situace se neliší ani na moravských horách, obchodníci v okresech Rožnov pod Radhoštěm a Bruntál zaznamenali nárůst pouze v jednotkách procent. V Mikulově klesl počet transakcí o dvě desítky procent.
„Češi mají stále mnohem nižší kupní sílu než Západoevropané. Nemohou si tedy dovolit utratit za jídlo, ubytování a návštěvu zábavních parků a atrakcí tolik peněz jako naši sousedé. A ačkoliv mnohé turistické lokality nemají o návštěvníky nouzi, celkové příjmy to zásadně ovlivní,“ dodal Stříbrský.
(ČTK)